27 Mart 2018 Salı

Esmer Ekmek



Bu tarif, ünlü Fransız fırıncı Eric Kayser'in tarifi. Ben orijinal tarifin yanına parantez açıp kendi yaptığım şekli de yazdım...



Malzeme:

400 gr. buğday unu
100 gr. tam buğday unu ya da kara buğday unu ya da çavdar unu
300 gr. ılık su
25 gr. instant maya ve 2 gr.ufalanmış yaş maya ( Ben 2 paket instant maya kullandım. Gayet de güzel oldu. )
10 gr. tuz (1 tatlı kaşığına denk geliyor )

Yoğurma:

Tüm malzemeyi, unun bir kısmını yavaş yavaş ekleyerek, karıştırın. Tezgaha alarak 5-10 dakika kadar yoğurun.

Benim gibi hamur yoğurma makinesi kullanacaklar, malzemenin tamamını hazneye koyup önce 1, sonra 2. kademede 5-7 dk. kadar yoğursun.

Not: 1-Unu elemeyi unutmayın
        2- Ekmeği yoğururken içine doğaçlama malzeme de ekleyebilirsiniz. 1-2 tatlı kaşığı keten tohumu, kırık ceviz filan gibi...
       

Mayalandırma:

1.Yoğurulan hamura yuvarlak form vererek derin bir kaba koyun ve kabın ağzına nemli bir bez sererek 1,5 saat mayalandırın. ( Tarif böyle. Ben fırınımın mayalama programında, 50 derecede, 1 saat bekletiyorum. Gayet iyi bir sonuç alıyorum )

2.Mayalanan hamuru hafifçe unlanmış tezgaha alarak ikiye bölün. Yaklaşık 400-450 gr. ağırlığında 2 ekmeğiniz olacak. 1-2 kez katlayıp yuvarlayın ve iki ayrı kaba atıp 30 dakika daha dinlendirin.

3.Tepsiye pişirme kağıdı yayın. Böldüğünüz hamurlara, ister yuvarlak ister uzun ekmek form vererek, tepsiye, birbirinden uzakta olacak şekilde koyun. Üzerlerini nemli bezle kapatarak 1,5 saat daha mayalandırın. (Yine aynı...50 derecede 1 saat tuttum ben )

Pişirme:

Fırını 240 dereceye ayarlayın. Fırının en alt kademesine boş bir fırın tepsisi koyun. Fırını çalıştırın.
Ekmeklerin üzerine çay süzgeciyle un serpin. Ve bir bıçak yardımıyla istediğiniz gibi çizin. Düz çizgi, yana yatık 3 çizgi, zigzag...

Fırın istenilen ısıya ulaştığında boş ve kızgın tepsiye 1 çay bardağı su döküp hemen ekmekli tepsiyi orta ya da bir altı kademeye yerleştirip fırını kapatın. Yaklaşık 30 dakikada ekmeğiniz hazır olacak.

Afiyet olsun.











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder